ΑΣΦΑΛΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ

O ΗΛΙΟΣ

ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΑ

Αστείρευτη πηγή ενέργειας και ζωής, ο ήλιος συνδέεται με την πιο ξέγνοιαστη και ευχάριστη εποχή του χρόνου, το καλοκαίρι. Χωρίς να παραβλέπουμε τα μοναδικά οφέλη της ηλιοφάνειας για την ευεξία του οργανισμού -όταν η παραμονή σε αυτήν είναι συντηρητική και ελεγχόμενη, χρειάζεται να τονίσουμε ότι ο ήλιος εγκυμονεί αρκετούς κινδύνους μετά από άσκοπη και παρατεταμένη έκθεση. Η πιο συχνή επίδραση της ηλιακής ακτινοβολίας στο δέρμα είναι το ερύθημα.

Ωστόσο, η υπερβολική και επί σειρά ετών έκθεση μπορεί να έχει σοβαρότερες επιπτώσεις για την υγεία, όπως π.χ., πρόωρη δερματική γήρανση ή ακόμη και καρκίνο του δέρματος. Ανάλογα με τον τύπο του δέρματος και σε συνάρτηση με άλλους παράγοντες, ο χρόνος έκθεσης, μέσα στον οποίο η υπεριώδης ακτινοβολία μπορεί να προκαλέσει τα προαναφερθέντα σοβαρά προβλήματα, διαφέρει από άτομο σε άτομο.

ΥΠΕΡΙΩΔΗΣ ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΑ (UV)

H ακτινοβολία UVA διεισδύει βαθύτερα στο δέρμα από τη UVB, ενώ η δράση της είναι συνεχής, σε όλη τη διάρκεια της μέρας και του χρόνου. Η ακτινοβολία UVA ευθύνεται για την πρόωρη γήρανση της επιδερμίδας, ενώ η μακροχρόνια έκθεση σε αυτήν -ειδικά από την παιδική ηλικία – μπορεί να οδηγήσει στην εμφάνιση καρκίνου του δέρματος.

Η ακτινοβολία UVB είναι πιο έντονη τους καλοκαιρινούς μήνες και η έντασή της κορυφώνεται το μεσημέρι. Η ακτινοβολία UVB είναι υπεύθυνη για τα εγκαύματα και τις κοκκινίλες που προκαλούνται στην επιδερμίδα κατά την παραμονή στον ήλιο. Η χρόνια έκθεση σε αυτόν τον τύπο υπεριώδους ακτινοβολίας μπορεί επίσης να οδηγήσει σε καρκίνο του δέρματος.

Η ακτινοβολία UVC είναι η πλέον επικίνδυνη για τον άνθρωπο. Απορροφάται, όμως, από τα στρώματα του όζοντος και, έτσι, δε φτάνει στην επιφάνεια της γης.

ΟΡΑΤΟ ΦΩΣ (VL)

Το ορατό φως ορίζεται ως το μήκος κύματος που είναι ορατό στο ανθρώπινο μάτι. Με άλλα λόγια, το ορατό φως αποτελείται από όλα τα χρώματα που μπορεί να δει το ανθρώπινο μάτι. Συνδέεται με το οξειδωτικό στρες και την επίμονη υπερμελάγχρωση της επιδερμίδας.

ΥΠΕΡΥΘΡΗ ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΑ (IR)

Η υπέρυθρη ακτινοβολία είναι αόρατη στο ανθρώπινο μάτι, μπορεί να γίνει αντιληπτή ως αίσθηση θερμότητας στο δέρμα.

… KAI TO ΔΕΡΜΑ

Το δέρμα αποτελεί ζωτικότατο όργανο του ανθρώπινου σώματος, μιας και είναι αυτό που προστατεύει όλα τα εσωτερικά όργανα από το εξωτερικό περιβάλλον. Η εξωτερική στοιβάδα του δέρματος είναι η επιδερμίδα, κάτω από τη οποία βρίσκεται το χόριο, η εσωτερική δερματική στοιβάδα. Μια πολύ σημαντική λειτουργία της επιδερμίδας είναι ότι προστατεύει το σώμα από τις βλαβερές συνέπειες της υπεριώδους ακτινοβολίας, μέσω της χρωστικής ουσίας μελανίνη, η οποία παράγεται από τα μελανοκύτταρα.
Επίσης, το δέρμα συμμετέχει σε μια διαδικασία ιδιαίτερης σημασίας για την καλή υγεία του οργανισμού: το σχηματισμό της βιταμίνης D.

ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ

UVA (Γήρανση)

Xρωματισμός της επιδερμίδας
Καταστροφή του DNA
Bαθιές ρυτίδες
Πανάδες & Ανομοιόμορφος χρωματικός τόνος

UVB (Έγκαυμα)

Έγκαυμα
Καταστροφή του DNA
Αφυδάτωση
Φλεγμονή
Βαθιές ρυτίδες

ΟΡΑΤΟ ΦΩΣ

Οξειδωτικό στρες
Πανάδες
Θαμπή επιδερμίδα
Ανομοιόμορφος χρωματικός τόνος

ΥΠΕΡΥΘΡΗ ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΑ

Θερμοπληξία
Οξειδωτικό στρες
Αποδόμηση του DNA
Καταστροφή κολλαγόνου

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΟΛΙΣΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΛΑΜΠΕΡΟ ΜΑΥΡΙΣΜΑ

…ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΩΤΕΣ ΜΕΡΕΣ

Η έκθεση στον ήλιο τις πρώτες ημέρες δεν πρέπει να ξεπερνά τη μισή ώρα, αν θέλετε να αποφύγετε τα εγκαύματα. Το αργό μαύρισμα είναι καλύτερο, διαρκεί περισσότερο και είναι ασφαλέστερο.

  • Αν έχετε πολύ ανοιχτή/ευαίσθητη επιδερμίδα, ο αρχικός χρόνος έκθεσης στον ήλιο πρέπει να είναι περίπου 15-30 λεπτά. Ο χρόνος αυτός μπορεί να αυξάνει κατά 10 λεπτά ανά δύο ημέρες συνεχούς έκθεσης.
  • Αν έχετε ανοιχτόχρωμη επιδερμίδα, συνήθως με φακίδες, που καίγεται σχεδόν πάντα από τον ήλιο και δε μαυρίζει ποτέ, οι ειδικοί συστήνουν να χρησιμοποιείτε τις πρώτες ημέρες έκθεσης στο ήλιο αντηλιακό με SPF50/SPF50+.
  • Αν έχετε επιδερμίδα, που καίγεται περιστασιακά και μαυρίζει εύκολα, συνήθως καστανά μαλλιά και μάτια, χαρακτηριστικός μεσογειακός δερματικός τύπος, οι ειδικοί συστήνουν να χρησιμοποιείτε αρχικά αντιηλιακό με SPF 20-30.
  • Αν έχετε σκουρόχρωμη επιδερμίδα, που δεν καίγεται ποτέ και μαυρίζει πολύ εύκολα, οι ειδικοί συστήνουν να χρησιμοποιείτε για τις πρώτες ημέρες έκθεσης στον ήλιο αντηλιακό με SPF 15-20.

…ΓΙΑ ΟΛΟ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ

1. Η χρήση του αντηλιακού θα πρέπει να γίνεται τουλάχιστον μισή ώρα πριν την έκθεση στον ήλιο, απλώνοντας άφθονη ποσότητα σε όλο το σώμα.
2. Αποφύγετε την παραμονή στον ήλιο κατά τις μεσημεριανές ώρες (11:00-16:00). Η υπερβολική έκθεση, ακόμη και με αντηλιακό, είναι επικίνδυνη για την υγεία.
3. Η επιλογή του αντηλιακού και του δείκτη SPF θα πρέπει να γίνεται βάσει του τύπου της επιδερμίδας σας.
Για ανοιχτόχρωμη επιδερμίδα επιλέξτε SPF 30 − 50.
Για μεσογειακή επιδερμίδα επιλέξτε SPF 10 − 25.
4. Τα βρέφη και τα μικρά παιδιά δεν πρέπει να εκτίθενται άμεσα στον ήλιο. Επίσης, θα πρέπει να προστατεύονται απαραίτητα με καπέλο, γυαλιά ηλίου και ένα ανοιχτόχρωμο δροσερό μπλουζάκι.
5. Επαναλάβετε συχνά, ειδικά μετά το κολύμπι και το σκούπισμα και την εφίδρωση.

…ΓΙΑ ΤΟ ΕΠΙΘΥΜΗΤΟ ΜΑΥΡΙΣΜΑ

1. Προετοιμαστείτε με μια απολέπιση προσώπου και σώματος. Η λεία επιδερμίδα είναι η βάση για ένα ομοιόμορφο μαύρισμα.
2. Απλώστε το αντηλιακό σε πρόσωπο και σώμα, τουλάχιστον 15′-30′ πριν την έκθεση σας στον ήλιο. Να θυμάστε ότι, ανάλογα με τον κάθε δερματότυπο, ενδείκνυται να ξεκινάτε με υψηλό δείκτη προστασίας και όσο το μαύρισμα εξελίσσεται να χρησιμοποιείτε αντηλιακά με χαμηλότερο δείκτη.
3. Απλώστε το αντηλιακό σας ομοιόμορφα. Μην παραμελείτε περιοχές όπως το εσωτερικό των γονάτων και τους καρπούς, το επάνω μέρος του πέλματος, τους ώμους και το μπούστο. Προσοχή χρειάζονται οι περιοχές του σώματος που παρουσιάζουν περισσότερη εφίδρωση : η ιδιαίτερη εφίδρωση στο σημείο αυτό ρευστοποιεί το αντηλιακό, μειώνοντας την αποτελεσματικότητά του.
4. Μη χρησιμοποιείτε μακιγιάζ στην παραλία. Το make-up εμποδίζει την εφίδρωση και μπορεί να προκαλέσει δυσχρωμίες ή την εμφάνιση εξανθημάτων.
5. Όταν επιστρέψετε στο σπίτι, κάντε ένα δροσερό ή χλιαρό μπάνιο. Καθαρίστε καλά το πρόσωπό σας με ένα γαλάκτωμα. Όσο απλώνετε την ενυδατική κρέμα στο σώμα, αφήστε να ενεργήσει στο πρόσωπό σας ένα πλούσιο στρώμα ενυδατικής μάσκας. Η ενυδάτωση προσώπου και σώματος είναι σημαντική τόσο για την καταπολέμηση της αφυδάτωσης και του σχηματισμού ρυτίδων όσο και για τη διατήρηση του μαυρίσματος.
6. Ο χυμός καρότου αποτελεί έναν πολύτιμο σύμμαχο που σας βοηθά να αποκτήσετε το μαύρισμα που ονειρεύεστε.

ΧΡΥΣΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ

1. Μη χρησιμοποιείτε άρωμα ή κολόνια πριν και κατά τη διάρκεια της έκθεσής σας στον ήλιο, για την αποφυγή φωτοαλλεργιών και δυσχρωμιών του δέρματος.
2. Ενυδατωθείτε! Προτιμήστε το νερό και φροντίστε να πίνετε περίπου 2 λίτρα την ημέρα. Ο ιδρώτας και η έκθεση στον ήλιο οδηγούν στη μείωση της υγρασίας της επιδερμίδας, η οποία είναι απαραίτητη για την καλή υγεία και τη νεανικότητά της.
3. Η επιδερμίδα έχει ανάγκη το νερό όσο το έχει και ο οργανισμός. Όμως, η έκθεση στον ήλιο μειώνει τα φυσικά επίπεδα υγρασίας. Γι΄αυτό, κάθε μέρα, και ιδιαίτερα μετά το τέλος της ηλιοθεραπείας και τους ντουζ, είναι καλό να εφαρμόζετε μια ενυδατική μάσκα στο πρόσωπο και ένα αντίστοιχο γαλάκτωμα στο σώμα. Έτσι, η επιδερμίδα σας διατηρεί την ελαστικότητα και την απαλότητά της.
4. Για να βοηθήσετε το δέρμα σας και να το διατηρήσετε λαμπερό και νεανικό, θυμηθείτε πως η κατανάλωση φρέσκων χυμών, ωμών φρούτων και λαχανικών βελτιώνει την ποιότητά του και του χαρίζει ζωντάνια και υγιή εμφάνιση.